مطالب جالب دکوراسیون

یک ایده ناب در دکوراسیون برای عادت به کتابخوانی

عادت به کتاب خوانی، کتاب رشد و آگاهی، کتاب دوست بشریت

انسان پس از آگاهی رشد می‌کند

شاید اینکه بخواهیم در مورد ضرورت کتابخوانی صحبت کنیم بدلیل وضوح آن نیازمند شرح زیادی نباشد. یکی از اولویت‌های زندگی بشر رشد در همه زمینه‌های لازم و ضروری برای زندگی کردن وی روی این کره خاکی است. البته این رشد در جنبه‌های گوناگونی از ابعاد شخصیتی آدمیزاد مدنظر است، رشد فکری، اجتماعی، اقتصادی و ...

از این جهت یادگیری جز لاینفک اموری است که بایستی مورد توجه همه ما قرار بگیرد. آدمی هنگامی که به دنبال آموزش دیدن و بزرگ شدن از لحاظ ابعاد شخصیتی نیست، عملا زندگی نمی‌کند.

ضمن اینکه آگاهی همیشه برای بشر لذتبخش بوده حتی با وجود اینکه گاها ممکن است دردآور نیز باشد.

عادت به کتاب خوانی، کتاب رشد و آگاهی، کتاب دوست بشریت

دوستی که شما را تنها نخواهد گذاشت و از کمک به رشد شما هیچگاه خسته نمی‌شود

احتمالا شعر من یار مهربانم از مصطفی رحماندوست را خوانده باشید، سروده زیبایی که مقرر است کتاب را به عنوان دوستی همراه و تعلیم دهنده معرفی نماید. آیا تا بحال فکر کرده اید که دوست یا همنشینی داشته باشید که شما را قضاوت نکند؟

 یا دوستی که با شما همواره مهربان باشد و از آموزش دادن به شما نیز خسته نشود یا آیا تابحال دلتان خواسته همنشین افراد خردمند باشید؟ همین الان به یک نویسنده فکر کنید. هرکسی از هر رشته‌ای که مایلید، آیا برایتان لذتبخش خواهد بود که زمانی را طولانی با وی همراه باشید و از تجربیات و آموزه‌های وی بشنوید؟

 اگر همه این سوالات را خواندید و در دلتان چنین آرزوهایی داشتید، می‌توان گفت بواسطه کتاب نگاشته شده توسط نویسنده موردعلاقه‌اتان می‌توانید به لذت داشتن همه این موارد دست پیدا کنید. ساعاتی را در هر هنگام بدون در نظر گرفتن وقتی مشخص، با وی می‌گذرانید و از این مصاحبت لذت می‌برید.

 در این مقاله سعی داریم در کنار چند راه‌ موثر در ایجاد این عادت رشد دهنده، ایده‌ای جذاب در چیدمان را برای عادت به این مهم نیز معرفی نماییم. ایده‌ای که سال‌هاست در مشاوره های دکوراسیون به مراجعینمان در این راستا پیشنهاد می‌کنیم و به عبارتی هم خودمان و نیز مراجعینمان به تجربه آن را آزموده‌اند.

عادت به کتاب خوانی، کتاب رشد و آگاهی، کتاب دوست بشریت

موثرترین روش‌های ترویج و نهادینه کردن عادت کتابخوانی 

در میان روش‌های گوناگونی که در این مسیر موثرند ما جمعی از مهمترین‌ها را برای شما گرد آورده‌ایم و امید داریم که برای شما نیز موثر بیفتد.

1. آغاز تدریجی

عادت‌ها یکباره و در لحظه ایجاد نمی‌شوند و از این جهت نیاز به زمان برای تثبیت دارند. اما اگر از آن دسته از افرادی هستید که ممکن است فعالیتی را یکباره کنار بگذارید و از شاخه‌ای به شاخه دیگر بپرید، هرگز به یکباره شروع نکنید.

زمانی را به جستجو برای کتابی دلخواه بگذرانید.

زمانی دیگر کتاب را خرید کنید.

زمانی دیگر تنها آن را ورق بزنید.

زمانی پس از آن از عکس یا نوشته ای پاورقی آن لذت ببرید.

سپس نم نم و از روزی 5 صفحه یا کمتر و بیشتر شروع کنید و به تدریج این میزان را بیشتر کنید. اما اگر در وسط راه خسته شدید به خودتان فرصت دهید. با خودتان بگویید من امروز یا این هفته در مرخصی خواهم بود اما باز خواهم گشت و اینگونه ذهن را در مسیر نگاه دارید.

اینکه حق خسته شدن از عادتی را از خود بگیرید می‌تواند نقش منفی و سرکوب کننده در شما داشته باشد. پس بدانید این حق شماست که گاهی از موضوعی فاصله بگیرید اما پس از به در کردن این خستگی دوباره به آن عادت برگردید. 

عادت به کتاب خوانی، کتاب رشد و آگاهی، کتاب دوست بشریت

2. شروع با موضوعات دلخواه

در اولین قدم باید گفت حتما حتما حتما برای شروع به یک عادت از موضوعات دلخواه شروع کنید. علاقه‌اتان را بیابید. اگر حتی در این زمینه تردید دارید، ببینید برای چه موضوعی حاضرید زمان زیادی بگذارید و با انس داشتن با آن متوجه گذر زمان نمی‌شوید. از همان موضوع شروع کنید

عادت به کتاب خوانی، کتاب رشد و آگاهی، کتاب دوست بشریت

3. شرکت در گروه یا حلقه‌های صمیمی و کوچک کتابخوانی

شرکت در گروه‌های چندنفره خانوادگی یا دوستانه یا گروه‌هایی که در آن تعداد زیاد نباشد و نیز افراد نسبت به همدیگر احساس مسئولیت و محبت داشته باشند یکی از بهترین راه کارهایی است که در ایجاد این عادت عجیب موثر عمل می‌کند.

افرادی که همدیگر را در این مسیر تقویت و پشتیبانی می‌کنند و نیز در این راستا از هم دیگر در مورد موضوع، محتوا، نتیجه گیری‌ها و تجربه‌ای که از خواندن آن کتاب داشتید از شما جویا می‌شوند. 

همچنین اینکه در این حلقه کوچک افراد با هم مانوس‌اند و به دلیل این انس روحی به نوعی الگو و انگیزه همدیگر نیز محسوب می‌شوند، روی رها نکردن این راه در بقیه افراد جمع بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

عادت به کتاب خوانی، کتاب رشد و آگاهی، کتاب دوست بشریت

4. استفاده از کتاب‌های دیجیتالی و کتابخوان‌های هوشمند

یکی از راهکارهایی که در این زمینه برای افرادی که به هر دلیلی ممکن است کتاب کاغذی نخوانند، استفاده از کتاب‌های دیجیتالی در اپلیکیشن‌ها و سایت‌های گوناگون است. اگر میل به خواندن چشمی دارید می‌توانید از این مدل از کتب نیز بهره ببرید. ضمن آنکه از کتابخوان‌های هوشمند نیز برای دیدن کتاب در سطح و اندازه‌ای بزرگتر نیز می‌توانید استفاده کنید.

عادت به کتاب خوانی، کتاب رشد و آگاهی، کتاب دوست بشریت

5. استفاده از پادکست یا فایل‌های صوتی و تصویری برای کتابخوانی

اینروزها کتاب‌های زیادی بصورت صوتی و یا حتی ویدیویی وجود دارند. اگر باز هم به دلایلی امکان خواندن از روی کتاب کاغذی یا کتابخوان‌های هوشمند و تلفن همراه را ندارید می‌توانید از این امکان جذاب استفاده کنید. در مسیر رفت به سرکار و یا هر محل دیگری می‌توانید کتابی را بدون ورقت زدن و درگیری چشمی، بصورت گوشی بشنوید.

مخصوصا برای کسانی که عادت به یادگیری از نوع شنیداری دارند این روش کتابخوانی بسیار موثر و جالب خواهد بود.

عادت به کتاب خوانی، کتاب رشد و آگاهی، کتاب دوست بشریت

6. استفاده از دکور و چیدمانی یادآور و در معرض دید در منزل

بیایید به یک خاطره فکر کنید و حسی که از تجربه آن داشتید را به یاد بیاورید. چیزی یادتان آمد؟ خوشحال یا ناراحت شدید؟ اگر ذهنتان یاری نکرد، اشکالی ندارد بیایید به قره قوروت یا یک خوراکی ترش فکر کنید. دهانتان آب افتاد؟ 

خاطرات و عادتها اینگونه در ذهن می‌نشینند و باعث تداعی احساسی خاص در ما می‌شوند.

حال فکر کنید یک وسیله یا محل خاص برای شما تداعی گر حال خوشی باشد. آیا احتمال بالا بردن آن عادت و برگشت به آن در صورت ایجاد خستگی را در شما ایجاد نمی‌کند؟

احتمالا متوجه شدید که چه پیشنهادی داریم. این روش یکی از راه‌هایی است که ما گاها برای خانواده هایی که دغدغه کتابخوانی دارند به آنها پیشنهاد می‌کنیم

کتابخانه BCJ143 به صورت قفسه دار که به عنوان شلف و ویترین و کمد کتاب و جاکتابی و کمد اسباب بازی و لوازم تزئینی کنار سرویس خواب در اتاق خواب استفاده می‌شود.

محیطی با دیزاینی که خواندن کتاب در آن تداعی حال خوش و شادی برای شما دارد، اما چگونه؟

از آنجایی که ما در صنعت دکوراسیون و چیدمان فعالیم، همواره سعی داریم در راستای نیازهای اعتلابخش و تسهیل‌کننده برای افراد گام برداریم. یکی از محصولاتی که ما روی آن

عرق و تعصب زیادی برای تولید داریم "کتابخانه‌"هاست.

چرا که به تجربه دریافته‌ایم این مهم می‌تواند در ایجاد موضوعی که به روش‌های مختلف در مورد آن پرداختیم اثرگذار باشد.

یک کتابخانه پر از کتاب‌های مورد علاقه، میز و صندلی راحتی و یک نوشیدنی گرم یا سرد مناسب فصل قرار است برای شما ایجاد عادت به این همنشین و دوست همیشه مهربان را هموار کند. 

هر زمان که به یاد آن بیفتید و یا آن را مشاهده کنید این حس خوب شما را برای تجربه دوباره آن به این فضا خواهد کشید.

دیدگاهی در مورد “یک ایده ناب در دکوراسیون برای عادت به کتابخوانی

  1. علی امیری گفت:

    عالی
    مرسی بابت مطلب خوب تون

  2. عیسی گفت:

    برا من فقط پادکست جواب داده. اصلا حوصله کتاب کاغذی و دیجیتالی رو ندارم

  3. سامان گفت:

    عالی پرداختید. درود بر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *