پارچه و چرم, راهنمای خرید بهتر, مواد اولیه

روکش چرمی یا پارچه‌ای؟

روکش چرمی یا پارچه‌ای؟

چرم یا پارچه مبلی

چرم یا پارچه مبلی به روکش‌هایی اتلاق می‌شود که در صنعت مبلمان و دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهمترین تفاوت این نوع روکشها با پارچه‌های دیگر ضخامت و یک رو بودن آنها است. پارچه‌های مبلی بطور معمول از دو یا چندلایه تشکیل می‌شوند که فقط از یک طرف نما دارند و طرف دیگر، لایه‌های مختلف برای افزایش مقاومت آنها قرار داده می‌شود.

این نوع روکش‌ها بدلیل اینکه معمولا برروی فوم، اسفنج یا الیاف قرار می‌گیرند می‌بایست تراکم بالایی داشته باشند و با توجه به پروسه‌ی رویه کوبی مقاومت مناسبی نسبت به کشیدگی دارند. ضخامت این نوع روکش به گونه ای هست که برای دوخت و دوز می‌بایست از چرخ خیاطی‌های صنعتی استفاده نمود.

روکش چرمی یا پارچه‌ای؟ برای پاسخ به این سوال می‌بایست با مزایا و معایب هر مدل بیشتر آشنا شد. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مقایسه انواع روکش‌ها می‌پردازیم.

چرم مصنوعی

بطور معمول بدلیل قیمت بالای چرم طبیعی در صنعت مبلمان از چرم مصنوعی استفاده می‌شود.

جنس مواد مورد استفاده در چرم مصنوعی، پلاستیک است. بافت آن دارای تکه‌های ریز نسبتا نامنظم می‌باشد و این موارد موجب می‌شود تا در صورت کثیف شدن و لکه گرفتن، نظافت و پاکسازی آن نسبت به سایر روکش‌ها راحتتر خواهد بود. در مقابل با توجه به جنس این روکش، نشستن طولانی مدت برروی چرم بدلیل عدم گردش هوا در جنس پلاستیک موجب گرما و تعریق می‌شود.

در لایه زیرین چرم مصنوعی یک لایه تار و پود نخی نسبتا متراکم قرار میگیرد تا بافت روکش در صورت کشیدگی، تغییر حالت ندهد و حالت خود را حفظ کند. ضخامت و مقاومت چرم مصنوعی نسبت به سایر روکش‌ها کمی ضعیفتر هست و از نظر قیمت هم کمترین قیمت مربوط به روکش‌های چرم مصنوعی می‌باشد. دوخت و دوز چرم مصنوعی می‌بایست با دقت بیشتری انجام شود.

___________

مزایا و معایب:

+نظافت آسان

+قیمت مناسب

-بافت نسبتا ضعیف

-گرما و تعریق

__________

نگهداری و نظافت:
آسیب پذیری چرم بطور معمول بدلیل خشک شدن آن اتفاق می‌افتد. پس توصیه می‌شود هر چندوقت یکبار سطح چرم را به وسیله واکس براق کننده کمی چرب نمایید. همچنین برای نظافت استفاده از دستمال نم‌دار به همراه پاک کننده‌های چندمنظوره مفید و کارآمد خواهد بود.

چرم مصنوعی

پارچه‌های پورشه و مازراتی

پارچه‌های پورشه و مازراتی سالیان زیادی است که دارای محبوبت بالا جهت استفاده در روکش مبلمان و دکوراسیون هستند. بافت این پارچه‌ها مخملی بوده و معمولا ضخامت نسبتا بیشتری نسبت به چرم مصنوعی دارند. این پارچه ها در بازار در دو کیفیت مختلف (ایرانی و چینی) ارائه می‌شوند. این دو پارچه جزء ارزان‌ترین پارچه‌های مبلی موجود در بازار هستند.

پارچه مازراتی دارای یک بافت ریز هلالی شکل می‌باشد که در حالت عادی به چشم نمی‌آید و برای مشاهده این بافت می‌بایست با دقت بیشتری به پارچه نگاه کرد. اما پارچه پورشه بافت کاملا مخملی دارد و هیچ گونه طرح و شکلی در خود ندارد. این پارچه‌هم یک لایه تارو پود نخی در پشت دارند که مقاومت آن‌را افزایش می‌دهد.

تراکم و مقاومت این پارچه‌ها نسبتا قابل قبول است اما پارچه‌های مرغوب‌تر از این هم در بازار رایج هست که در ادامه معرفی می‌شوند.

___________

مزایا و معایب:

+جنس نسبتا مقاوم

+تنوع و در دسترس بودن در همه پارچه فروشی‌ها

+مقاومت بیشتر در مقابل آسیب

-ضخامت معمولی

-نظافت نسبتا سخت

___________
نگهداری و نظافت:
در صورت لک شدن می‌توان با استفاده از شامپو فرش و یک تکه اسفنج مرطوب اقدام به پاک نمودن لکه کرد.

leather vs textile PM

پارچه تدی

پارچه‌های تدی به تازگی به صنعت مبلمان و دکوراسیون وارد شده و در بدو ورود از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. ویژگی‌ای که پارچه تدی را به این محبوبین رسانده لطافت و زیبایی این نوع پارچه است. لطافت این پارچه بدلیل بافت پرزدار آن می‌باشد.

پارچه تدی از نظر بافت با دو نام تجاری پولو و گرند در بازار ارائه می‌شود. پارچه پولو دارای پرز نسبتا بلند و پشم گونه هستند که جلوه خاصی به محصول می‌دهند. یکی دیگر از اسامی این نوع پارچه "ببعی" هست که به دلیل تشابه آن به پوست گوسفند عروسکی و کارتونی دارد. پارچه گرند برخلاف پارچه پولو پرز کوتاه و الیافی شکل دارد و نسبت به پولو براق‌تر به نظر می‌رسد. این پارچه در مقایسه با سایر پارچه‌ها مقاومت و ضخامت متعادلی دارد.

___________

مزایا و معایب:

+لطافت زیاد

+زیبایی

-تجمع زباله ریز در بین پرزها

-ضخامت نسبتا کم

___________
نگهداری و نظافت:
برای برداشت زباله های ریز از داخل پرزها میتوان از جاروبرقی با فشار کم استفاده نمود. همچنین در صورت ایجاد لک و کثیفی میتوان از شامپو فرش و اسفنج استفاده کرد.

پارچه تدی

پارچه ملیتا و مسکو

یکی از ضخیم ترین و مقاومترین پارچه‌های مبلی موجود در بازار پارچه ملیتا و پارچه مسکو هستند. این پارچه‌ها بدلیل طرح چرمی شکلی که دارند به چرم پارچه نیز معروف هستند. بافت پارچه‌ای و لطیف و طرح رگه‌های زیبا این نوع پارچه را نسبت به سایرین متمایز می‌کند. پارچه‌های ملیتا و مسکو علاوه بر لایه تار و پودی که در پشت پارچه قرار گرفته یک لایه‌ی پنبه‌ای شکل نیز دارد که ضخامت و مقاومت این نوع را افزایش می‌دهد. طرح رگه‌دار این پارچه‌ها باعث می‌شود تا حالت چرکتاب داشته باشد و کثیفی و لکه را به مقدار زیادی پنهان نماید.

__________

مزایا و معایب:
+ضخامت و مقاومت بالا

+چرکتاب بودن

+لطافت و زیبایی

-قیمت بالاتر

__________

نگهداری و نظافت:

برای نظافت این پارچه هم مشابه سایر پارچه‌ها استفاده از شامپو فرش و اسفنج توصیه می‌شود.

کالیته رنگ پارچه مسکو

آنچه در بالا گفته شد مشخصات و ویژگی‌های انواع روکش‌هایی می‌باشد که در تولید مبلمان، صندلی، پاف، نیمکت و سایر تجهیزات دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به مزایا و معایب و نحوه نگهداری و نظافت هرکدام به صورت جداگانه اشاره شد.

مطالعه این موارد می‌تواند به شما در انتخاب جنس روکش و رویه وسایل مورد نیازتان کمک کند تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *