تزیین, چوب, مبلمان, مطالب جالب دکوراسیون, مواد اولیه

تخت سنتی، مبلمانی با جلوه نوستالژیک

نشیمن تخت سنتی Trst269 که به عنوان تشک برای انواع مبلمان چوبی و تخت های قهوه خانه ای و کافی شاپ و رستوران های سنتی قابل استفاده می‌باشد.

تخت سنتی، رنگ و بوی هنر و طبیعت ایرانی

زندگی در طبیعت برای همه ما آشناست. جزیی آرام بخش و جدا نشدنی از خاطره ذهنی تمام ما. در هر فرصتی بهترین مدل ایجاد حس و حال خوب برای ما پناه بردن به این ملجا آرامش است. ضمن اینکه این احساس نزدیکی و زندگی مستقیم در آن. قرن‌هاست که نسل به نسل نیز در حافظه تاریخی امان، منتقل شده و بما رسیده است.

همه ما می‌دانیم که طبیعت الهام‌بخش است و خاموش‌کننده صداهای آزاردهنده درونمان. کافی است به این مادر صبور و همیشگی که در همه حال فرزند خود را آرام می‌کند رجوع کنید.

از این جهت پناه بردن به آن در هر فرصتی جان تازه ای به آدمیزاد می‌بخشد. نسلهای کنونی  هم فاصله چندانی با معماری‌های شگفت انگیز برگرفته از طبیعت سرزمینمان ندارند و از آن جایی که انسان به عادتهای بصری، سمعی و لمسی اش گذران زندگی می‌کند، همچنان حس و حال خوبی از دیدن هر آن چیزی که تداعی‌گر این احساس باشد خواهد داشت.

تخت سنتی چهار نفره TrK299 به صورت کرسی چوبی و تخت قهوه خانه ای و باغی در منازل و فضای باز رستوران و کافی شاپ و سفره خانه ها استفاده می‌شود.
تخت سنتی چهار نفره TrK299
تخت سنتی گوشه ای TrK292 به عنوان تخت چوبی باغی و دارای گره چینی که در منازل و فضای باز و قهوه خانه و رستوران و کافی شاپ استفاده می‌شود.
تخت سنتی گوشه ای TrK292
تخت سنتی چهار نفره TrK300
تخت سنتی چهار نفره TrK300
تخت سنتی باکس دار TrK297
تخت سنتی باکس دار TrK297

حس خوب نوستالژی با تخت‌های سنتی

سبک سنتی ایرانی یکی از سبک‌های یادآور احساس زندگی در طبیعت است و گذشته‌ای که اگر در کودکی یا زمان زیادی این نوع از تجربه زندگی (به سبک ایرانی) را داشته باشید، همیشه گوشه ذهنتان را قلقک می‌دهد . قره قوروت یا خوراکی ترشی را تصور کنید، بزاق دهانتان ترشح شد؟ عادات قدیمی  و خاطرات با ما همین کار را می‌کنند. همان حس ها و همان شرایط لحظه تجربه.

تختهای سنتی، فرش و گلیم‌های دستبافت، پرده و آویزهای سنتی و قشقایی، شیشه‌های رنگارنگ درب و پنجره‌ها، ظروف مسی، برنجی، سرامیکی، شیشه‌ای، سفالی، چوبی و ... همه و همه برایمان حسی نوشتالژیک و هیجان‌انگیز دارند، یادآور طبیعت و دوران کودکی اغلب ما.

به هر آن چیزی که طی زمان عادت می‌کنیم برایمان کشش ایجاد می‌کند. حال اگر این کشش، از نوع خاطرات خانه مادربزرگ، روزهای تعطیل و گذران زمان فراغت در باغی سنتی، گشت و گذار در طبیعت و روستاهای زیبای کشورمان و ... باشد قرار است حلاوت صدچندانی برایمان ایجاد نماید.

در این مقاله سراغ یکی از این اسباب نوستالژیک رفته‌ایم. تخت‌های سنتی، وسیله ای یادآور حس شیرین در آغوش طبیعت بودن، احساس گرم و صمیمی جمع‌های خانوادگی در عصرهای جمعه، گوش دادن به داستان‌های مادربزرگ، معماری و هنر غنی ایرانی  و ...

برای شما هم خاطره‌ای زنده شد؟

تخت سنتی چهار نفره TrK288 به صورت چوبی که به عنوان تخت باغی و قهوه خانه ای در فضای باز و رستوران و کافی شاپ و سفره خانه استفاده می‌شود
تخت سنتی چهار نفره TrK288
تخت سنتی 200*135 مدل TrK283
تخت سنتی 200*135 مدل TrK283
تخت سنتی چهار نفره TrK286 ساخته شده از گره چینی چوبی که به عنوان تخت قهوه خانه ای و باغی در فضای باز رستوران و کافی شاپ استفاده می‌شود.
تخت سنتی چهار نفره TrK286
تخت سنتی چهار نفره TrK294 به صورت چوبی که به عنوان تخت باغی و قهوه خانه ای و سفره خانه ای در فضای باز کافی شاپ و رستوران استفاده می‌شود
تخت سنتی چهار نفره TrK294

دکوراسیون به سبک ایرانی با تخت‌های سنتی

شاید با خواندن این متن به فکر بیفتید این خاطرات و حس خوشایند آن را در فضای داخل منزل در گوشه‌ای از سالن پذیرایی، اتاق خواب و یا بالکن، تراس، روف گاردن، حیاط و یا در ویلا و باغ شخصی‌اتان داشته باشید. از آنجایی که تخت‌های سنتی تنها مختص به فضاهای خارجی منزل (قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌ها) و یا کافه و رستوران‌های سنتی نیستند این موضوع کاملا امکان پذیر است.

تخت‌های سنتی در اندازه‌های یک نفره تا هر تعداد مدنظر، تولید می‌شوند. از اندازه‌های کوچک یک تا سه نفره و یا ست مبلمان آنها می‌توانید در قسمتی از اتاق خواب یا اتاق مطالعه‌اتان و یا در قسمت نشیمن و یا سالن پذیرایی استفاده کنید و هر عصر که از کار و فعالیت‌های روزانه در بافت شهری و در دل زندگی ماشینی برمی‌گردید، به آن تکیه بزنید و خستگی روزتان را به شیرینی و با حال خوب به در کنید.

 فضایی دنج در داخل منزل (اتاق‌های خواب، مطالعه، پذیرایی و .... ) با تخت‌ سنتی بسازید

 بیایید، این فضا را به میزان بیشتری خاطره برانگیز کنید. چطور؟ در صورت امکان با بکارگیری فرش دستبافت قرمز لاکی یا گلیم و جاجیم و یا سایر زیراندازهای اصیل ایرانی فضای کف را مفروش کنید.

از کوزه‌ها و کاسه‌های سفالین، بطری و پارچ‌های شیشه‌ای رنگی یا سرامیکی قدیمی، سماور، سینی و کتری و استکان و لیوان‌های مسی، برنجی، شیشه‌ای و یا چینی استفاده کنید.

عسلی یا میزهای جلومبلی فلزی با سطح میز مرمرین و دکوری‌های از جنس مس و مرمر و چینی و ... فضا را قدیمی جلوه می‌دهند.

روی تخت را با ست‌های شاه‌نشین بپوشانید یا از گلیم و جاجیم متناسب استفاده کنید. پشتی، کوسن‌ها و بالش‌های لوله‌ای (غلطکی) سنتی کنار دیوارها و یا روی تخت به کار ببرید. همچنین از ترمه‌ها برای پوشاندن میزهای جلوی مبلمان استفاده کنید. تابلوهای کوبلن یا گلدوزی، ترمه‌ها، جاجیم، گلیم و فرش‌های دستبافت را به عنوان تابلو به دیوارها نصب کنید.

تخت سنتی سه نفره TrK282
تخت سنتی سه نفره TrK282
تخت سنتی 12 نفره TrK304 دارای گره چینی چوبی که به عنوان تخت باغی، قهوه خانه ای و سفره خانه ای در کافی شاپ، رستوران، بالکن و حیاط منزل و ویلا استفاده می‌شود.
تخت سنتی 12 نفره TrK304
تخت سنتی چهار نفره TrK295
تخت سنتی چهار نفره TrK295
تخت سنتی سه نفره TrK285 به صورت گره چینی چوبی که به عنوان تخت باغی قهوه خانه ای در فضای باز و رستوران و کافی شاپ سفره خانه استفاده می‌شود
تخت سنتی سه نفره TrK285

اگر دیوارها نمای سنتی ندارند، میتوانید با استفاده از یک شابلون طرح دیوار آجری و یک قوطی تکسچر سرامیک (بسته به اندازه دیوار ممکن است میزان بیشتری نیاز باشد) و یا حتی ترکیبی از گچ و آب و یا پودر کناف و آب، به دیوار نمای آجری ببخشید و از رنگ‌های مناسب و گرمابخش نیز برای رنگ‌آمیزی آن استفاده کنید.

همچنین روی دیوارهای ساده یا آجرنما، از پنجره‌ها با درب‌های مشبک تزئینی نیز می‌توانید بهره ببرید. طاقچه‌ها هم علاوه بر موارد ذکر شده برای نمادهی دیوار می‌توانند به کمکتان بیایند. روی طاقچه را با ترمه و یا پارچه های گلدوزی شده بپوشانید و سپس از گردسوز و فانوس، رادیوهای قدیمی و یا مجسمه‌های چینی یا مسی و ... برای تزئین روی آن استفاده کنید.

چطور است که یک آبنما یا حوضچه سفالی هم در کنارتان صدای چشمه‌های آب را ایجاد نماید تا صدای طبیعت را در گوشتان بیشتر زمزمه کند؟ با گلدان‌های سفالی شمعدانی. تجسم این فضا نیز قبل عملی کردنش هم حال خوشی دارد. اینطور نیست؟

حال قصد داریم در ادامه بیشتر به بررسی جوانب مختلف تخت‌های سنتی به لحاظ ظاهری و ساختاری بپردازیم.

 تخت‌های سنتی از منزل و باغ تا سفره‌خانه، قهوه‌خانه و رستوران‌ها

 این تخت‌ها همانطور که گفته شد برای اماکن گوناگونی از فضاهای داخلی منزل، فضاهای خارج از خانه، ویلاها، باغ، سفره‌خانه و قهوه‌خانه‌ها، رستوران و کافه‌های سنتی و ... قابل استفاده‌اند.

 از آنجایی که زندگی شهرنشینی و ساختمان‌های آپارتمانی بتنی نمای طبیعت اصیل را تا حد زیادی از ما ربوده است. استفاده از این ارکان طبیعی در داخل و خارج منازل جلوه‌نمایی دلربا و روح‌نوازی دارند.

ابعاد و مدل‌های مختلف تخت‌های سنتی (یکنفره، بیست نفره تا ...)

این تخت‌ها در اندازه و ابعاد متفاوتی از یک تا هر تعداد مدنظر بسته به محل قرارگیری و نظر مصرف‌کننده آن ساخته می‌شوند. در قسمت توضیحات تکمیلی نمونه‌های قرار داده شده در انتهای مقاله می‌توانید ابعاد تخت‌های ساخته شده را ملاحظه نمایید. البته این اندازه‌ها با هر سایز و مدل دیگری امکان سفارشی‌سازی دارند. همچنین در مورد مدل‌های مختلف آن، اشکال گرد، مستطیل و یا مربع این تخت‌ها نیز در بازار موجودند.

 

تخت سنتی هشت نفره TrK281
تخت سنتی هشت نفره TrK281
تخت چوبی سنتی گرد TrK235 که دارای قطر 180 سانتیمتر و مخصوص سفره خانه قهوه خانه رستوران سنتی بوده و به صورت باغی و خراطی شده ساخته می‌شود.
تخت چوبی سنتی گرد TrK235
تخت سنتی چهارنفره Trk266 که به عنوان تخت چوب و باغی و قهوه خانه ای در فضای باز و داخل منزل و حیاط و باغ و رستوران و کافی شاپ استفاده می‌شود. تخت سنتی سه نفره Trk267 با جنس چوبی که به عنوان تخت قهوه خانه ای در منازل و رستوران و سفره خانه و کافی شاپ و فضای باز ویلا استفاده می‌شود.
تخت سنتی چهار نفره Trk266
تخت سنتی دونفره TrK280
تخت سنتی دونفره TrK280

جنس تخت‌های سنتی (چوب طبیعی یا مصنوعی)

داشتن نمای چوب طبیعی که قرار است حس گرما و حرارت طبیعت را در ما برانگیزد. در این تخت‌ها حرف اول را میزند. تخت‌های سنتی از جنس انواع مختلفی از چوب‌های طبیعی مانند نراد، چوب سفید و ... تولید می‌شوند. گاها ممکن است برای کاهش قیمت در بعضی مدل‌ها، از چوب مصنوعی نیز استفاده شود اما متاسفانه تحمل وزن و کیفیت خوبی ندارند. 

تخت سنتی پرنقش و نگار یا ساده

در برخی از تخت‌های سنتی از نماهای شبکه‌ای با عنوان "گره چینی" در قسمت‌های تکیه‌گاه یا زیرین تخت استفاده می‌شود و نیز داشتن منبت کاری‌ها و کنده‌کاریهای هنرمندانه روی پایه‌ها، تاج تخت و یا سایر قسمت‌های آن، به زیبایی، گیرایی و ایجاد حس کهن آن می‌افزایند.

مدل‌های متفاوت این تخت‌ها از ساده تا طرح‌دار کاملا سلیقه‌ای است و قرار است احساس شما هدایتگرتان برای انتخاب مدلی باشد که بیشتر با آن مانوس هستید و برایتان خاطره برانگیزتر است.

تخت سنتی کشو، صندوق یا باکس‌دار

برخی مدلها به جز کارایی معمول تخت برای نشستن و استراحت فردی و یا دورهمی، دارای کشو، کمد و یا صندوق‌هایی مخفی یا غیر مخفی در قسمت نشیمن، زیر تخت و حتی کنار تخت هستند که می‌توانند بسته به کارایی مدنظر شما موارد استفاده گوناگونی از قراردادن بالش و کوسن اضافه تا ملحفه و پتوی خواب یا پشه بند، وسایل پذیرایی و ... داشته باشند.

تخت سنتی باکس دار TrK297 به صورت چهار نفره و صندوق دار که به عنوان تخت چوبی باغی قهوه خانه ای در فضای باز منازل و کافی شاپ و ... قرار می‌گیرد.
تخت سنتی باکس دار TrK297
تخت سنتی Trk233 با ظرفیت نشیمن دو نفر به صورت باکس دار و صندوق دار که در منازل و رستوران و کافی شاپ و قهوه خانه و سفره خانه سنتی و محیط باغی استفاده می‌شود.
تخت سنتی Trk233
تخت سنتی باکس دار TrK284 دارای صندوق درب دار که به عنوان تخت چوبی باغی و قهوه خانه ای در فضای باز، رستوران و سفره خانه استفاده می‌شود.
تخت سنتی باکس دار TrK284

تنوع رنگ تخت‌های سنتی

از رنگ‌های مناسب دکور و فضای قرارگیری تخت برای انتخاب این مهم استفاده کنید. از آنجایی که تنوع رنگ چوب خوبی در تولید این محصول وجود دارد، امکان انتخاب هر رنگ دلخواه نیز برای فرد معمولا توسط تولیدکنندگان فراهم است.

خرید آنلاین تخت سنتی چوبی از هر کجای ایران

لمپاف در زمینه تخت‌های سنتی با اتکا بر آمار فروش و نیز اعتماد، اطمینان و نظر مشتریان وفادارش در زمینه تولید تخت‌های سنتی در رتبه‌های بالای جدول تولیدکنندگان این محصول قرار دارد. استفاده از متریال و مواد اولیه مرغوب و با کیفیت با امکان سفارش در هر سایز، مدل و رنگ دلخواه از جمله مواردی است که فروشگاه لمپاف در راستای احترام به سلایق مختلف در دستورکار خود قرار داده است.

 در ادامه لیست قیمت تخت سنتی و مدل‌های تولید شده (ساده، طرح ال، باکس دار و ...) در لمپاف را می‌بینید:

همانطور که پیش‌تر ذکر شد این مدل‌ها کاملا قابلیت شخصی‌سازی دارند. با کلیک روی هر نمونه می‌توانید علاوه بر قیمت در قسمت توضیحات تکمیلی آن مدل، مشخصات ساختاری آن را نیز مشاهده نمایید.

دیدگاهی در مورد “تخت سنتی، مبلمانی با جلوه نوستالژیک

  1. لیلا ارکان گفت:

    منو یاد خاله مرحومم میندازه. خیلی این تخت سنتیشو دوست داشت. گوشه پذیرایی گذاشته بودش. کنارشم سماور مسی و استکانهای کمرباریک و قوری چینی بود. هنوز تصویرش تو ذهنمه

    1. p k گفت:

      چه تصویرسازی زیبایی
      خدا بیامرزتشون

  2. سحرناز افصلی گفت:

    تخت موردعلاقه مننننننن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *